lördag, februari 24

Sagan om Göte - 2

- Jasså är det du som är här!

Göte vände sig om. Det nya biträdet kom med hög fart rakt emot honom. Han slog ut armarna och fortsatte:

- Vad trevligt! Som jag väntat på att du skulle komma hit. Välkommen!

Den nya greppade Götes hand och skakade kraftigt samtidigt som han med ett kort, jag tar över här, knuffade undan Götes tidigare förhandlingspartner. Göte visste han sett honom förut men kunde för sitt liv inte minnas varifrån. Febrilt sökte han i minnet bland alla de tusentals han genom åren tvingat till sig rabatter ifrån men ingenstans dök ansiktet upp.

- Så du letar efter ett nytt, vadå? Handfat? Badrumsspegel? Toalettstol?
- Jag letar faktiskt efter ett...
- Nej vänta, säg ingenting! Det spelar ingen roll. Vad du än vill ha så får du det till specialpris! Som jag längtat efer den här dagen! Ända sedan vi senast sågs. Nå vad letar du efter?

Göte tvekade. Specialpris? Det var något skumt med det här.

- Hörde du kanske inte vad jag sa? Vad letar du efter?
- En jacuzzi, jag menar badkar, stammade Göte fram.
- Ett badkar! Så då är det ju passande att vi faktiskt står rakt framför ett. Femtusen niohundranittiofem. Det låter hemskt dyrt tycker jag! Eller vad säger du?
- Ehh.. jo.
- Vad skulle du säga om femhundra?
- Jo det låter ju bättre såklart...
- Femhundra och så en liten sak till...
- Femhundra och en liten sak till?
- Ja, en liten, ska vi säga, hemuppgift... inget svårt. Bara något du lovar att göra när du kommer hem!
- Jo men det beror ju på vad det... för något.

Det nya biträdet såg sig belåtet omkring, sedan böjde han sig fram och viskade i Götes öra.

Fortsättning följer...